گوگل و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت

حتما فیلم‌‌هایی را دیده‌اید که در آن پلیس‌ها در حال تعقیب یک نفر هستند و با استفاده از نمایشگری که روی داشبورد اتوموبیلشان نصب شده است، موقعیت او را لحظه به لحظه روی یک نقشه می‌بینند! حالا تصور کنید که سرویسی درست شود که موقعیت مکانی شما را البته نه به پلیس‌ها و تبهکاران، بلکه به دوستانی که خودتان برمی‌گزینید یا به اعضای خانواده‌تان نشان بدهد!

مدتی است پدیده جدیدی در دنیای اینترنت و دقیق‌تر بگویم دنیای اینترنت موبایلی ظهور کرده است: شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت.

در این شبکه‌ها، هر عضو می‌تواند موقعیت خود را به دوستان خود، از طریق نصب یک اپلیکیشن، اعلام کند. محبوبیت این شبکه‌ها بسیار زیاد است، طوری که پیشبdنی می‌شود تا سال ۲۰۱۳، این سرویس‌ها از محل قرارداد با سازندگان گوشی‌های موبایل و شبکه‌های مخابراتی، ۳٫۳ میلیارد دلار درآمد به دست بیاورند.

Loopt، Whrrl و Brightkite نمونه‌هایی از این شبکه‌ها هستند. بد نیست نگاهی به Brightkite بیندازید، این سایت شبیه توییتر است، با این تفاوت که هنگام ارسال هر کوتاه نوشت هر کاربر می‌تواند، موقعیتش را هم مشخص کند و یا اصطلاحا روی کوتاه نوشت یا عکسش برچسب مکانی بزند. یک چیز جالب دیگر در این سایت این است که می توان بر اساس همین برچسب‌های مکانی، کلیه عکس‌ها، ویدئوها یا نوشته‌هایی را که کاربران سایت از یک محل مشخص فرستاده‌اند، دید!

در همین راستا، نوکیا یکی دو ماه پیش یکی از این شبکه‌ها را به نام Plazes خرید، Garmin و سامسونگ با GyPSii قرارداد بستند، Loopt هم با شبکه‌های بزرگ ارتباطی آمریکا مشارکت کرده است.

تعداد اعضای این شبکه‌ها در حال حاضر اصلا قابل مقایسه با شبکه‌های معروف اجتماعی مثل فیس‌بوک یا مای‌اسپیس نیست. اما در آینده نزدیک همه چیز عوض خواهد شد. خبری که امروز از گوکل منتشر شد، بی‌شک خبر مهمی در این مورد است:

مهم‌ترین خبری که امروز درباره گوگل منتشر شد این بود که گوگل، سرویسی به نام Google Latitude راه انداخته است. با گوگل لتیتود دوستان منتخب هر کس می‌توانند موقعیتش را روی نقشه گوگل ببینند. این سرویس از اطلاعات GPS گوشی‌ موبایل هر شخص استفاده می‌کند. در واقع این سرویس به صورت اپلیکیشنی است که روی گوشی موبایل نصب می‌شود، و موقعیت دوستان هر نفر را روی نقشه نشان می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد برایش پیام کوتاه و ایمیل بفرستند. البته لیست دوستان و موقعیتشان را در این اپلیکیشن می‌توان به صورت لیستی و با نمایی شبیه فرندفید هم دید.

فعلا اپلیکیشن برای کاربران بلک‌بری، گوشی‌های مبتنی بر ویندوز موبایل و گوشی‌های نوکیای S60، آماده شده است و به زودی برای دارندگان آی‌فون هم آماده می‌شود.

من سعی کردم با رفتن به این آدرس، اپلکیشن را نصب کنم، اما متأسفانه طبق معمول با این پیام روبرو شدم:

Sorry, you are not allowed to download applications in your country.

این اپلیکشن برای کاربران امریکایی iGoogle هم آماده شده است و کاربران می توانند به صورت دستی و از طریق اینترنت هم موقعیت خود را به سرویس لتیتود اعلام کنند.

البته هر کس هر وقت که دوست داشت می‌تواند خود را از دید همه یه بعضی از دوستانش مخفی کند، همچنین می‌تواند به صورت دستی و کاذب موقعیت خود را خود عوض کند!

آیا لتیتود، گوگل را به برادر بزرگ تبدیل می‌کند؟
گوگل خواهی نخواهی، اطلاعات زیادی درباره «ما»، علایقمان و عادات جستجویمان دارد. با لتیتود، تسلط گوگل بر زندگی کاربرانش افزایش خواهد یافت. به زودی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان این اپلیکشن را بر روی گوشی‌هایشان نصب خواهند کرد. کاملا قابل پیشبینی است که گوگل به زودی با آمیزه‌ای از Android، گوگل فرند، گوگل مپ و همین لتیتود جایگاه ممتازی پیدا خواهد کرد.

تصور کنید در جهانی که هر روز بر تعداد دارندگان گوشی‌های متصل به اینترنت، افزوده می‌شود، این گوگل باشد که با آندرویید، سیستم عامل گوشی‌ها را تأمین کند و با ترکیبی از گوگل مپ و لتیتود  با استفاده از شبکه اجتماعی‌‌اش یعنی گوگل فرند، یک شبکه پویای اجتماعی مبتنی بر موقعیت درست کند! این شبکه ویژه به احتمال زیاد آنقدر جذاب خواهد بود که کسی نمی تواند در برابر نصب کردنش مقاومت کند، همچنان که کسی را نمی‌توان پیدا کرد که برای جستجو از گوگل استفاده نکند!

چه کارهایی که نمی‌شود با این کار کرد! یکی از نخستین چیزهایی که به ذهن آدم می‌رسد، این است که به زودی آگهی‌های گوگل نه تنها متناسب با سیلقه‌های وب‌گردی و جستجوی شما برایتان آماده خواهد شد، ‌بلکه گوگل با استفاده از اطلاعات مکانی شما، آگهی‌های باز هم متناسب‌تری را به مشاهده شما خواهد رساند و این یعنی درآمد بیشتر برای گوگل.

فلیکستر ، یک شبکه اجتماعی برای فیلم دوست‌ها

فلیکستر یک شبکه اجتماعی خوب برای علاقمندان سینما در
سراسر جهان است ، امروز این سایت را تست کردم:

 

- طراحی سایت خوب است و سرعت خوبی هم دارد.
- بعد از ثبت‌نام نخست مثل کار با دیگر شبکه‌های اجتماعی پروقایل خودتان را تکمیل
کنید:
- فیلم‌ها ، هنرپیشه‌ها و کارگردانان مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید ، به
فیلم‌ها نمره بدهید.

- سایت قسمت اخبار هم دارد که جالب است.
- می‌توانید پوسته سایت را به دلخواه عوض کنید.
- این امکان را دارید که افرادی که سلیقه فیلمی مشابه خودتان را دارند ، پیدا کنید.
- می‌توانید برای افراد دیگر پیام بفرستید و آنها را به لیست دوستان خودتان اضافه
کنید.
- می‌توانید برای دوستان خودتان دعوت‌نامه بفرستید.
- سایت در حال حاضر ۲۴۲ کاربر ایرانی دارد ، برای دیدن کاربران ایرانی به
Meet people و بعد People near you
بروید.
- می‌توانید کاربران را جستجو کنید.
- سایت در حال حاضر ۹ میلیون عضو دارد که برای یک شبکه اجتماعی اختصاصی رقم
بسیار جالب توجهی است.

نشانی من در فلیکستر :
http://alirezamajidi.flixster.com

 

«گنوم»، شبکه اجتماعی مخصوص خانواده‌ها

اگر خانواده‌ای دارید که تعداد زیادی از اعضای آن علاقه زیادی به اینترنت و همچنین شبکه‌های اجتماعی دارند، «گنوم» Genoom را به شما پیشنهاد می‌کنم.

گنوم، یک شبکه اجتماعی است که پایه‌گذاران آن اسپانیایی هستند و توانسته است در عرض ۳ سال، یک میلیون کاربر پیدا کند.

همان طور که می‌دانید در کنار شبکه‌های اجتماعی عمومی مثل فیس‌بوک و مای‌اسپیس، تقریبا هر روز، خبر به راه افتادن شبکه‌های اجتماعی اختصاصی هم به گوش می‌رسد. هر یک از این شبکه‌های اجتماعی اختصاصی برای گروه و قشر خاصی، بهینه شده‌اند.

گنوم هم برای اعضای خانواده، طراحی شده است. شما بعد از وورد و ثبت‌نام می‌توانید به راحتی یک درخت خانوادگی بسازید و اطلاعات پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر، فرزندان و… را وارد درخت خانوادگی کنید و بعد هر یک از آنها را به این شبکه اجتماعی دعوت کنید.

در مرحله بعد مثل هم شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌توانید به تبادل پیام، عکس ، ویدئو بپردازید و سرگرم شوید

foodspotting، شبکه غذایی مبتنی بر موقعیت!

پیش از این در پستی برایتان در مورد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت و سایت Foursquare نوشته بودم.

اما شبکه اجتماعی جدیدی که باز به نوعی مبتنی بر موقعیت است و در این پست معرفی خواهم کرد، شاید بیشتر از سایت مشهورتر Foursquare مورد توجه‌تان قرار گیرد.

صحبت از غذاهای صرف شده و در مواردی اشتراک عکس‌های سفره‌های رنگین غذای رستوران‌ها، یکی از موضوعات مورد علاقه در فرندفید است! تقریبا روز یا شبی نیست که شاهد عکس‌های به اشتراک گذاشته شده از غذاها نباشیم.

اما «الکسا اندرزژوسکی» Alexa Andrzejewski تصمیم گرفت شبکه اجتماعی به نام foodspotting به راه بیندازد که کارش اشتراک عکس‌های غذاهایی است که کاربرانش در رستوران‌ها و سایر اغذیه‌فروشی‌ها می‌گیرند.

بعد از ثبت‌نام در سایت، هر کاربر می‌تواند به راحتی عکس غذاهای مورد علاقه خود را آپلود کند، نام رستوران را به عکس اضافه کند و توضیحاتی بدهد. سایر کاربران هم می توانند با کلیک کردن بر روی Nom it و Want it به غذای دیگران ابراز علاقه کنند!

اما مسلما شبکه اجتماعی به این صورت کارکردی ورای اهداف اولیه هم پیدا می‌کند. هر کاربر با کمک این سایت می‌تواند غذاهای کشور خود را تبلیغ کند و در عین حال با غذاهای سایر کشورها آشنا شود.

پیشنهاد می‌کنم این سایت را که فعلا بسیار موفق عمل کرده و ۱۰۰ هزار کاربر جذب کرده است، جدی بگیرید و با اضافه کردن عکس‌های از غذاهای ایرانی و رستوران‌های خوب شهرهای مختلف ایران، حسابی در آن فعال شوید، در عین حال اگر رژیم دارید یا معده‌تان خالی است، اصلا وارد سایت نشوید!